Blog van een conflictbegeleider

De kosten van PSA zijn gemakkelijk terug te dringen

09-08-2019 14:52

Al jaren is psychosociale arbeidsbelasting één van de belangrijkste arbeidsrisico’s. Uit de Arbobalans 2018 opgesteld door TNO blijkt dat PSA 50% van de werkgerelateerde verzuimgevallen veroorzaakt en 57% van de werkgerelateerde verzuimdagen. Maar de kosten van PSA zijn gemakkelijker terug te dringen dan je denkt.

 

Het tijdig inzetten van conflictcoaching tackelt werkdruk- en werkstressgerelateerd
verzuim en heeft een groots kostenbesparend effect!

De oorzaak van het probleem 

Carrying-Weight-2 PSA = werkdruk en werkstress door CONFLICT!
Intimidatie, agressie, pesten, discriminatie en werkdruk zijn mede het gevolg van het onvermogen van mensen om een halt toe te roepen aan grensoverschrijdend gedrag en al te hoge eisen. Dat wil zeggen het gevolg van conflictvermijding! Conflictvermijding - het niet stellen van heldere grenzen uit angst voor de confrontatie met de ander - is een veel groter en destructiever probleem op de werkvloer dan openlijke agressie en conflict. Conflictvermijding is de bron van zo goed als alle spanningsklachten, veel psychische problemen, massa's sociale problemen, alsook van een hoop loopbaanproblemen. Waar vechtersbazen de strijd beginnen, houden conflictmijders deze in stand.

Geldt die neiging tot conflictvermijding alleen voor laagopgeleiden?

Nee! Absoluut niet! Uit onderzoek (Heins, 2017) bleek dat zowel laag- als hoogopgeleide mensen ongelooflijk veel moeite hebben met aanspreken en conflicthantering. En ook de Arbobalans uit 2018 laat zien dat verzuim als gevolg van PSA niet alleen vaker voorkomt bij de hogere salarissen, maar ook nog eens langer duurt bij deze groep! (Waardoor de kosten van PSA op 62% van de totale verzuimkosten uitkomen!) Assertiviteit wordt niet bepaald door iemands cognitieve vermogens en opleidingsniveau, maar door de mate waarin iemand grip heeft op zijn (onderliggende) emoties (emotionele gezondheid).   

Tips voor leidinggevenden, casemanagers, HR personeel, bedrijfsartsen etc 

Tip 1) informeer naar ‘het conflict achter de vraag’ ipv je alleen te oriënteren op 'de vraag achter de vraag'. Vraag: ervaar je hier innerlijk een conflict bij? Of benoem het conflict dat jijzelf hoort in de manier waarop de medewerker zijn probleem formuleert. Dat brengt de medewerker/je cliënt vaak sneller bij het echte probleem.

Tip 2) verwijs eerst naar een conflictcoach voordat je naar een mediator of vertrouwenspersoon verwijst! Een conflictcoach helpt de emotionele angel uit het conflict te halen, het eigen aandeel te zien en verantwoordelijkheid te nemen voor het oplossen ipv uitvechten van het probleem. Komt de medewerker zelf tot de conclusie dat afscheid voor hem- of haarzelf de beste oplossing is, dan kan dit na zo'n traject meestal heel gemakkelijk met een vaststellingsovereenkomst afgehandeld worden. 

Waar het mis gaat met mediation

middelvinger Laat ik voorop stellen dat ik niks tegen mediation heb! Het is een goed idee, kan prima werken en is vaak te verkiezen boven een juridische procedure. Maar niet als de emoties te hoog opgelopen zijn. Dan mislukken mediations regelmatig en moet er alsnog een juridische procedure opgestart worden. Verwijs alleen door naar een mediator als partijen nog in staat zijn redelijkheid en billijkheid ten opzichte van elkaar te betrachten. Dat wil zeggen: nog on speaking terms zijn en voldoende grip op hun emoties te hebben. Met die voorwaarden wordt veel te weinig rekening gehouden door verwijzers! De weinige getalenteerden in communicatie kunnen een heel eind komen met top-notch gesprekstechnieken, maar binnen het mediationproces is geen ruimte voor het tackelen van de onbewuste lagen. Dat vergt een andere setting. 

De voordelen van conflictcoaching t.o.v. een mediator inschakelen

1) de medewerker verbetert zijn conflictvaardigheden (eigen aandeel zien, verantwoordelijkheid nemen, grenzen stellen, kansen zien, goed communiceren, loslaten) en doet ervaring op met op een positieve manier voor zichzelf opkomen. Hierdoor groeit de medewerker in zijn zelfvertrouwen en persoonlijke ontwikkeling.
2) het is veel beter voor de organisatie. Door mama erbij te roepen (HR, de mediator) om het lastige gesprek in goede banen te leiden, ontneem je de medewerker de kans om te groeien.  Help ze liever het probleem zelf op te pakken! Assertieve medewerkers die op een positieve manier problemen signaleren en oppakken zijn een vermogen waard in een organisatie! Het zijn creatieve, verbindende krachten die mede zorgen dragen voor een gezond bedrijfsklimaat. Sterke, gezonde medewerkers zorgen voor sterke, gezonde organisaties.  
3) en last but not least: het is goedkoper dan mediation en geeft een hoger return on investment.

 

Lees hier meer over transformatieve conflictcoaching en hier over transformatief conflict-en lifecoaching

 
© Alexandra van Smoorenburg, De Vrijplaatscoach
 
reacties  0 reacties reageren
« vorige volgende »