Blog van een conflictbegeleider

5 tips om bij jezelf te blijven tijdens een ruzie

Blijf jezelf tijdens een conflict
Blijf jezelf tijdens een conflict
14-10-2014 16:54

‘Ik heb me weer eens laten verleiden tot de zoveelste discussie met Piet’, zegt Myra gefrusteerd. Haar directe collega Piet loopt al maanden constant te mopperen en maakt overal een punt van. ‘Volgens mij is hij zo overspannen als een deur’, zegt ze, ‘maar zich ziek melden: ho maar. Ik word gek van die man! Heb jij niet wat tips voor me Alexandra? Hoe kan ik die man op afstand houden?’

 

‘Waar precies heb je last van?, vraag ik. ‘Van de negativiteit’, zegt Myra prompt. ‘Het is niet dat hij altijd ongelijk heeft, maar ik wil het allemaal niet meer horen. Ik heb mijn handen vol aan mijn eigen werk, en dat gezeur van hem kan ik er gewoon niet bij hebben. Hij hoeft zijn mond maar open te doen, of ik zit al op de kast tegenwoordig. Dit is geen leven: weg met die man. Ik ben hem spuugzat!’

 

Ik vertel haar dat ik slecht nieuws heb. Dat het moeilijk gaat worden haar collega op afstand te houden en dat dit bovendien de verkeerde focus is. Maar dat er toch een uitstekende oplossing voor haar probleem is: niet hem proberen te veranderen, maar het zelf anders aanpakken.
Myra zucht. Ze heeft het al eerder gehoord. ‘Eigenlijk vind ik gewoon dat hij vervelend is en dat hij dus moet veranderen’, stribbelt ze tegen.

 

‘Ik kan het me voorstellen lieverd, en het spijt me voor je, maar je lost er je probleem niet mee op’, zeg ik rustig. ‘Ik heb echter wel een paar goeie tips voor je, waarmee je het in eerste instantie draaglijker voor jezelf kunt maken, en die in tweede instantie ook nog een gunstige invloed kunnen hebben op zijn gedrag. Wil je ze nog horen?’
‘Toe dan maar, als jij denkt dat het helpt,’ zegt ze berustend.

 

‘Okay, dan ga ik je nu 5 tips geven om beter bij jezelf te blijven tijdens een ruzie. De tips klinken simpel, maar zijn niet gemakkelijk om in je systeem te krijgen. Jij hebt echter Piet op je pad gekregen, dus zat mogelijkheden om te oefenen :) Heb je jezelf deze gewoonten aangeleerd, dan zul je er veel profijt van hebben, ook in andere situaties. Door het toepassen van deze tips zul je namelijk het negatieve krachtenveld tussen jullie weten te doorsnijden, en dat heeft een positieve invloed op jullie relatie.

Op het moment dat het speelt kun je de volgende dingen doen: 

 

  1. Haal diep adem. Breng er je volle aandacht naar toe.  
    NB Ondersteun dit fysiek door wat achteruit te leunen of een stap naar achter te zetten. 
     
  2. Tel dan van 10 naar 0.
    Niet andersom: daarmee wind je jezelf op. Door aftellen kalmeer je.
    Door te tellen ga je dus uit contact met de ander. Dat is prima. De ander heeft dit niet gelijk in de gaten en gebruikt die ruimte om te spuien. Laat maar gebeuren.   

  3. Of: centreer jezelf. Dit doe je door je aandacht naar je krachtcentrum te brengen: ca 10 cm onder je navel, middenin je lichaam.
    Door tijdens een ruzie volledig aanwezig te zijn in je lichaam ontlaadt het energieveld tussen jullie twee, wat een positieve invloed heeft op de situatie.

  4. Of: bescherm jezelf energetisch door een lichtveld of een glazen stolp om je heen te visualiseren als de ander erg negatief naar jou toe is. Stel je eventueel voor hoe de negativiteit van de ander op het licht/de stolp afkaatst.
    NB Vroeger droegen mensen een gouden kruisje of medaille om het kwaad af te weren. Als jij dit draagt, kun je ook je aandacht hier naar toe brengen en je voorstellen dat alle narigheid hierop afketst.

  5. a) Lukt het om bij jezelf te blijven, chapeau! Parkeer je eigen verhaal en stel je eerst open voor de argumenten van de ander. Dit kalmeert de ander, waarna hij/zij veel meer geneigd zal zijn om ook jou serieus te nemen. Maak de ander vooral duidelijk waar het jou om gaat en wat jij wilt bereiken (en niet waar je allemaal problemen mee hebt). 
    b) Lukt het niet, no big deal, zeg dat je dan-en-dan op het onderwerp terug zult komen en ga gewoon weg. 
    NB 1 Hou je ook aan je belofte om erop terug te komen, anders ben je gewoon aan het weglopen voor conflict, en dat heeft nog nooit een echt probleem opgelost.  
    NB 2 Lukt het maar niet om jezelf inhoudelijk los te maken van het conflict, dan heb je last van een blinde vlek. Het feit dat je je steeds in het conflict laat zuigen geeft aan dat een onbewuste schaduwkant van je zelf (je eigen negativiteit dus) een bontje is aangegaan met de negativiteit van de ander. Probeer er dus, alvorens het gesprek met de ander aan te gaan, door zelfreflectie achter te komen wat dit conflict over jou zegt. In een weerbarstig conflict zit altijd een belangrijke boodschap voor jou verstopt. Een handig hulpmiddel daarbij is het reflectie- en zelfsturingtool van de Vrijplaats (alleen verkrijgbaar via de training Benut je Conflict, sorry!). 

Samenvattend. Tip 1 tot en met 4 zijn er dus op gericht jezelf los te maken van de ander en je maximaal te verbinden met je zelf. Niet met wat je er van vindt - dus niet met je standpunten en emoties - maar met wie je diep van binnen bent: je eigen fundamenteel goede, liefhebbende ik, ook wel genoemd je primaire persoonlijkheid. Het 'inbrengen' van je primaire persoonlijkheid in een conflictsituatie heeft een transformerende uitwerking op de ervaring zelf, en op de relatie. En dat, lieve Myra, leidt tot magie in het dagelijks leven.' 

 

© Alexandra van Smoorenburg, De Vrijplaatscoach

 

 

Gerelateerde blogs

Conflict op werkvloer: maak jij ze erger?, september 2014

'Nee zeggen’ moeilijk? Zo kom je er van af, juli 2014

Omgaan met negatieve energie. Tips voor gevoelige mensen, oktober 2013

Over conflict en loslaten (en een vies praatje), april 2014

 

 

 

Vond je dit een interessant blog? Deel het in je sociale netwerk!