Blog van een conflictbegeleider

Conflictvermijding sloopt medewerkers en organisaties

Conflictvermijding sloopt medewerkers en organisaties
30-08-2019 13:22

Conflictvermijding is naar mijn mening een groter probleem op de werkvloer  (en in de samenleving) dan agressie. Mensen die zich soms te agressief uiten krijgen al gauw het stempel van lastig en/of onhandelbaar, maar hoe eerlijk is dat? Het is goed te beseffen dat er achter elke agressor één tot een heel leger aan conflictmijders huist.

 

Conflictvermijding is lang niet zo onschuldig als het klinkt. Zowel voor de conflictmijder, als voor de omgeving. Behalve dat conflictmijders zichzelf onbewust en ongewild in een achterstandspositie plaatsen (uiteindelijk gaat het altijd ten koste van henzelf), lokt conflictvermijdend gedrag superieur / dominant / intimiderend / agressief gedrag van de andere partij uit en/of houdt dit in stand. Een destructief mechanisme waar conflictmijders - hoe aardig ze ook zijn en hoe superieur ze zich ook voelen aan de persoon met het korte lontje - medeverantwoordelijkheid voor dragen.  

 

Denk maar eens aan die pestkop op de afdeling. Die kan dat toch alleen maar doen omdat iedereen erom heen wegkijkt?! En niet opkomt voor het slachtoffer? Wanneer en door wie worden de wegkijkers op hun verantwoordelijkheid in dit spel gewezen?
Of denk aan de gestresste manager, die alleen nog maar kan hameren op strategie en productie en zijn medewerkers onder druk zet? Die kan dat toch alleen maar doen omdat diezelfde medewerkers hun grenzen niet kennen en bewaken? 

 

Ben jij toevallig leidinggevende en denk je nu: oeps, maar wacht 's even, dat laatste moeten we niet hebben! Dan heb ik hier een belangrijke boodschap voor je: elke assertieve medewerker is goud voor de organisatie. Hoe assertiever de medewerkers, hoe gezonder, plezieriger en productiever de afdeling. Terwijl elke conflictmijder al deze dingen ondermijnt en in gevaar brengt!

 

Maar veel leidinggevenden zien het gewoon niet. Al zit er een heel veld van ja-knikkers (en nee-doeners) om hen heen dan zien ze het nog niet. Misschien geloven ze echt dat een hoog ziekteverzuim- en/of vertrekpercentage volledig te wijten is aan de werkdruk (en nevernooitniet aan henzelf).

 

De negatieve gevolgen van conflictvermijding zijn dus legio. Denk aan het individuele welzijn, de gezondheid (burn-out) en carriere van mensen (ze lopen altijd achter de feiten aan), alsook aan de gevolgen voor de organisatie. Het sloopt de sfeer en productiviteit. En omdat conflictmijders ontzettend slim zijn in het 'uit zicht blijven' en hun gedrag bovendien 'sociaal acceptabel' is en zelfs gewaardeerd wordt!, blijft het veel te vaak en te lang 'onbehandeld. 

 

En dus zeg ik tegen de managers, HR-mensen, bedrijfsartsen onder jullie: wake-up!!! 
Kom in actie leidinggevende, als je stuit op medewerkers die jou laten bungelen, als er geroddel, passieve agressie,  medewerkers zijn die buiten de groep vallen, rare uitvallen, hoog ziekteverzuim, veel vertrekkende medewerkers. Conflictvermijdend gedrag sloopt je medewerker en je organisatie.
En nee!, hr-functionaris en bedrijfsarts, de oplossing is niet mediation, maar conflictcoaching. Van 'mamma erbij halen' om het gesprek te modereren groeien mensen niet! Gooi medewerkers geen vis toe, maar geef ze een hengel! Goede (transformatieve) conflictcoaching helpt niet alleen de angel te verwijderen, maar leert mensen ook hoe ze op basis van hun mogelijkheden en tekortkomingen, plezierig assertief kunnen zijn. Alleen dan krijg je een veerkrachtig organisatie en stroomt het plezier weer terug.  

 

© drs Alexandra W.M. van Smoorenburg

 

Gerelateerde blogs

Youtube filmpje: Over conflictvermijding en 'losing it all', juli 2019
Blog: Hoe om te gaan met onoplosbaar conflict?, aug 2016

Blog: Meebewegen, of grenzen stellen? februari 2015

 

btn_e-zine

 

Vond je dit artikel de moeite waard? Reageer, like of deel het! 

 

reacties  0 reacties reageren