Stress? Zo krik je in vijf minuten je energieniveau weer omhoog!

Yoepie!
Yoepie!
31-01-2014 17:07

De wonderen zijn de wereld nog niet uit. Ik kwam laatst Het Energieboekje van Donna Eden en Dondi Dahlin tegen, met daarin gemakkelijk uitvoerbare energetische oefeningen tegen de meest voorkomende kwalen en een oefenprogrammaatje van 5 minuten per dag (Yes!) voor het verkrijgen van meer energie. Ik vond het leuk om ze uit te proberen en inderdaad, ze zijn reuze verkwikkend!

Aangezien stress een belangrijke aanjager van conflict op het werk is, wil ik ze graag met jullie delen.

 

Maar laat ik eerst even kort aangeven wat de schrijfsters (moeder en dochter) onder energetisch genezen verstaan, want misschien heb je geen idee waar dat over gaat. Ze leggen het ongeveer zo uit:

 

Alles in het universum bestaat uit energie, dus ook wij mensen. In de mens zijn verschillende energiesystemen werkzaam: meridianen (energiebanen in je lijf), chakra’s (bepaalde energetische centra aan de buitenkant van je lijf) en het aura (het totale energieveld om je lijf). Als de vrije doorstroming van levensenergie in deze systemen belemmerd raakt, ontstaat er energetische disbalans. Deze disbalans heeft ongemak, pijn en/of ziekte tot gevolg. Door energetische oefeningen te doen zoals het bekloppen, masseren, vasthouden van bepaalde energiepunten, of het met de hand volgen van bepaalde energiebanen, bevorder je het herstel van de balans in het energiesysteem en daarmee het herstel van je fysieke lichaam.

 

De volgende oefeningen die je in vijf minuutjes tijd kunt doen geven je immuunsysteem een directe oppepper! 

  

1: Kruinstreek

Stress zorgt ervoor dat energie ophoopt in je kruin en daar blijft vastzitten. Veeg de spinnenwebben uit je hoofd en breng je zenuwstelsel tot rust! De kruinstreek stimuleert de doorbloeding van je hoofd, verbetert je geheugen, opent je kruinchakra, helpt slapeloosheid overwinnen en kan hoofdpijn verminderen. Deze oefening is ook handig om te doen voordat je gaat mediteren.

 

Zo werkt het. Geef druk op je voorhoofd en trek je vingers langzaam naar buiten zodat je de huid oprekt. Haal diep adem, in door je neus en uit door je mond.

Zet je vingertoppen vervolgens boven op je hoofd en herhaal de trekbeweging. Herhaal dit op je kruin, de achterkant van je hoofd en je nek.

 

2: Inhaken

De oefening inhaken zorgt voor een verbinding tussen de meridianen het conceptievat (waardoor energie aan de voorkant van je lichaam naar beneden stroomt) en het gouverneursvat (waardoor energie door je ruggengraat omhoog stroomt). Je verbetert je lichamelijke conditie ermee, vermindert bezorgdheid en angst en versterkt je aura.

Zo werkt het. Haak je ene middelvinger in je navel en druk de andere op je 'derde oog' (je zesde chakra dat zich tussen je wenkbrauwen bevindt).

Druk beide naar binnen en trek ze omhoog. Haal vijf of zes keer adem, in door je neus, uit door de mond.

Je kunt je ogen openhouden of sluiten, net wat je prettig vindt.

  

3: Hemel en aarde verbinden

De oefening hemel en aarde verbinden geeft je een verfrist gevoel. Het maakt energie vrij, brengt verse zuurstof naar je cellen, activeert je immuunsysteem en helpt tegen slapeloosheid. Het is een populaire oefening omdat je er blij van wordt.

 

Zo werkt het. Begin met je handen op je heupen. Je vingers zijn gespreid. Adem in door je neus, breng je armen omhoog en vouw je handen in de gebedshouding voor je borst. Adem uit door je mond. Adem in door je neus. Strek een arm omhoog en een arm omlaag. Duw daarbij je handpalmen weg. Houd zo even vast. Adem dan uit door je mond en keer terug naar de gebedshouding. Wissel van armen en herhaal de strekking. Laat je armen zakken. Buig je bovenlichaam voorover en onstpan je knieën een beetje. Haal twee keer adem voordat je weer overeind komt.

 

4: Houd je stresspunten vast

Het vasthouden van de neurovasculaire punten (twee punten op je voorhoofd, twee tot drie centimeter boven beide ogen) is een goede manier om te voorkomen dat het bloed uit de voorste hersendelen wegtrekt. Deze oefening kalmeert het deel van je hersenen dat aanzet tot de vecht-of-vluchtreactie en is dus ideaal bij acute stress.

 

Zo werkt het. Plaats je vingertoppen licht op je voorhoofd en bedek er de verhoginkjes van je voorhoofd vlak boven je ogen mee. Leg je duimen tegen je slapen en haal diep adem. Wanneer in de minuten die volgen het bloed naar je voorste hersendelen terugkeert, zul je merken dat je gedachten helderder worden.  

 

5: Vreugde inkloppen

Je kunt daadwerkelijk vreugde in je zenuwstelsel kloppen. Zo kun je blijdschap in je leven brengen. Deze zeer eenvoudige oefening verhoogt je levensvreugde, helpt om de goede momenten in je leven vast te leggen in je zenuwstelsel en geeft je denken een positieve richting.

 

Zo werkt het. Denk aan de goede momenten in je leven. Herinner je iets waarom je moest lachen. Of heb gedachten van dankbaarheid voor je lichaam, geest, leven of een persoon. Beklop ondertussen je 'derde oog' (je zesde chakra dat zich tussen je wenkbrauwen bevindt). Je creëert zo een ritmische impuls van positieve energie. Je kunt pulseringen van vreugde door je zenuwstelsel voelen gaan. op deze manier leer je je zenuwstelsel ook om vreugdevoller te zijn.

 

Probeer ze voor de aardigheid eens! Ze schijnen zowel bij mannen als bij vrouwen goed te werken. Succes!

 

bron oefeningen:diepmagazine

 

Gerelateerde blogs

Wat te doen als de werkdruk je te hoog wordt, jan 2014

Baanbrekend goed nieuws over stresshantering, nov 2013

Omgaan met negatieve energie. Tips voor gevoelige mensen, oktober 2013

Leer mediteren met deze video van Sakyong Mipham Rinpoche, april 2013