Blog van 'n conflictbevrijder
1. Hou rekening met cultuur-, bedrijfs-, functie- en sekseverschillen
De Marokkaanse cultuur verschilt met de Nederlandse, de cultuur van een zorgorganisatie met die van een familiebedrijf, een expert denkt totaal anders dan een manager, en mannen verschillen van vrouwen. Gelukkig maar. Dit soort van verschillen zullen er altijd blijven. Probeer ze niet weg te werken, maar verbind ze met elkaar. Ze zijn niet ons probleem: ze zijn onze rijkdom!
2. Verplaats je in de ander
Veel conflicten ontstaan als gevolg van misverstanden. Verplaats je in de ander. Hoe komt het dat hij zo boos reageert? Probeer andermans gedrag te begrijpen.
3. Blijf niet in je boosheid hangen
Dat je boos wordt kun je niet voorkomen, maar blijf er niet in hangen. Bedenk dat jouw boosheid niet veroorzaakt wordt door wat er gebeurt, maar door hoe jij het gebeurde interpreteert. En dat heeft te maken met je persoonlijkheid, leeftijd, cultuur etc. Maak er een gewoonte van je af te vragen: hoe komt het dat wat er gebeurt mij boos maakt? Wat zegt het over mijn normen, waarden, pijn, belang(en) en grenzen?
4. Vermijd conflicten niet
Geef in ieder geval je grens aan en geef als het even kan aan wat jij zelf zou willen, of hoe je het zou willen. Als je van mening verschilt over de beste aanpak, loont het bijna altijd om er een conflict van te maken. De oplossing wordt er beter van.
5. Speel op de bal, niet op de man
Hou zakelijke conflicten zakelijk. Vermijd grote woorden, heb het niet over de persoon maar over de kwestie, en toon respect voor de ander. Gebruik constructies als: 'Dat ben ik niet met je eens, volgens mij ...' en vermijd: 'Jij doet altijd ...'.
6. Onderhandel
Gaat het conflict over verdelingsvraagstukken, durf te onderhandelen. Dat is een kwestie van geven en nemen. Onderhandelen kan echter alleen als de ander dat ook wil. Benoem het dus. 'Oké, jij wilt dit, ik wil dat. Daar moeten we samen uit kunnen komen.'
7. Buig mee bij bazigheid
Als iemand erg bazig doet heeft het geen zin om net zo bazig te doen. Integendeel. Ga er maar een beetje in mee maar kom tegelijkertijd met concrete voorstellen over de werkwijze. Dit voorkomt dat het conflict uit de hand loopt.
8. Durf toe te geven
Laat je niet leiden door angst voor gezichtsverlies. Weet je zeker dat je boosheid terecht is? Of past een grootmoedig: 'Je hebt gelijk.'?
9. Hou voet bij stuk
Schiet bij tegengestelde belangen niet te snel in het compromis. Streef bij een zakelijk conflict zo lang mogelijk naar een oplossing waar iedereen beter van wordt. Hou dus in die situaties voet bij stuk!
10. Speel met conflicten
Pak het eens anders aan dan je gewend bent. Geef je mening of uit je gevoel zonder je schuldig, beschaamd of onzeker te voelen. Of laat iets een keer gaan, waar je normaal bovenop zit. Verras jezelf en je omgeving en doe ervaring op. Conflictvaardigheid brengt grote voordelen met zich mee. Bagatelliseer ze niet, maar leer er gemakkelijker en constructiever mee omgaan, en de kwaliteit van je leven zal zeker verbeteren.
Tot slot
Niet alle conflicten zijn oplosbaar. Maar je kunt er wel voor kiezen je van een onoplosbaar conflict te bevrijden. Blijf er niet jarenlang in hangen want dat is desastreus voor je immuunsysteem en je levensenergie. Investeer in hulp als je niet in het reine kunt komen met onrecht en/of verdriet dat jou is aangegaan. De uitweg is vaak dichterbij dan je denkt.
Gerelateerde blogs
Blog: Hoe om te gaan met onoplosbaar conflict (tips), 2016
Blog: Confrontatieangst en hoe je er in 5 stappen van af komt, 2016
Blog: Meebewegen, of grenzen stellen?
Vond je dit artikel de moeite waard? Reageer, like of deel het!