Hieraan merk je dat je perfectionisme je in de weg zit

Hieraan merk je dat je perfectionisme je in de weg zit
31-01-2019 14:15

Perfectionisme is een eigenschap die we al jong in ons systeem verankerden, schrijft Travis Bradberry. In die periode zorgden onze inzet en prestaties ervoor dat we op school en/of thuis (enigszins) gezien en aardig gevonden werden. Het bleek al gauw een handige manier om ons van anderen te onderscheiden en eigenwaarde aan te ontlenen. Helaas leerde meestal niemand ons hierin een balans te vinden. Waardoor we op latere leeftijd een punt kunnen bereiken waarop ons perfectionisme ons juist begint te hinderen.

Perfectionisme wordt over het algemeen hogelijk gewaardeerd door onze omgeving en zelden afgeremd. Heb je zelf een blinde vlek op dit punt dan kan het maar zo uit de hand lopen. Wetenschappelijk onderzoek toonde aan dat perfectionisme gemakkelijk leidt tot depressie, angst en burn-out. 
Voor de perfectionist is er eigenlijk maar één manier om het perfectionisme onder controle te krijgen: tijdig erkennen dat het je prestaties begint te ondermijnen. Dit is echter niet gemakkelijk, omdat het perfectionisme zich juist verbergt achter hard werken en doorzetten. 

Harvard professor Tal Ben-Shahar bedacht een aardig alternatief voor de perfectionist: word optimalist in plaats van perfectionist! In zijn boek
The Pursuit of Perfect: How to Stop Chasing Perfection and Start Living a Richer, Happier Life schrijft hij dat optimalisten net zo zeer ingesteld zijn op succes, maar dat ze flexibeler zijn en zich sneller aanpassen. Dat maakt hen behalve gelukkiger in en met hun werk, ook productiever. Het cruciale verschil tussen die twee? De eerste verwerpt de realiteit in wezen, terwijl de laatste bereid is deze te accepteren.

 

Om jezelf van perfectionist naar optimalist te transformeren moet je dus weten wanneer je perfectionisme uit de hand loopt. Let daartoe op de volgende signalen:   

  1. Je weet dat je perfectionisme een probleem is, maar houdt jezelf voor dat je het wel moet zijn om succesvol te kunnen zijn
    Succes komt niet vanzelf. Vaak forceren mensen zichzelf om succes af te dwingen. Merk je dat je om die reden stress en pijn aan het rechtvaardigen bent, dan ben je doorgeschoten in je perfectionisme. 
     
  2. Je gaat meteen in de verdediging bij negatieve feedback
    Perfectionisten hechten veel belang aan wat een ander van hen denkt. Vaak gaan ze al in de verdediging voordat ze überhaupt feedback vernomen hebben! Ze doen er alles aan om goed te presteren en dus komt kritiek snoeihard aan. Ook als deze goed opgebouwd en nuttig is. 
     
  3. Je bent kritisch over anderen
    Hoewel perfectionisten zelf dus slecht kritiek kunnen verdragen, zijn ze er vaak als de kippen bij om anderen kritiek te geven en neer te halen. Ze voeren hun scherpe oordeel (dat ze ook op zichzelf botvieren natuurlijk) gemakkelijk door naar anderen, vooral als ze die ander als een concurrent of bedreiging ervaren.  
     
  4. Je stelt voortdurend alles uit
    Perfectionisme leidt vaak tot faalangst. Zelfs eenvoudige taken worden uitgesteld, omdat ze perfect moeten worden uitgevoerd. Perfectionisten zijn ervan overtuigd dat als een idee niet perfect is, het niet tot een goed resultaat zal leiden. Hierdoor hebben ze voortdurend de neiging om te verstarren en uit te stellen. 
  5. Je hebt last van schuldgevoelens
    Perfectionisten voelen zich heel gauw schuldig en hebben snel het gevoel tekort te schieten. Dat leidt tot stress en leidt gemakkelijk tot depressiviteit en angst. Maar hé, wie heeft er wat aan schuldgevoelens? Jijzelf? De ander? Wees reëel: wie zit er nou op schuldgevoelens te wachten? 
     
  6. Je neemt fouten erg persoonlijk en hoog op
    Perfectionisten nemen hun werk zo ernstig dat ze de neiging hebben om de impact van hun fouten te overschatten. Over de kleinste dingen kunnen ze enorm teleurgesteld zijn. Dit is een belangrijk probleem, want hierdoor verliezen ze hun veerkracht. Het vermogen snel van een fout of mislukking te herstellen is cruciaal voor je eigenwaarde en innerlijke tevredenheid. 
     
  7. Je hebt plezier in het falen van anderen
    Perfectionisten vinden soms voldoening in het feit dat anderen dezelfde frustraties hebben als zij. Al duren dergelijke momenten van opluchting meestal niet erg lang. Het onbewuste maakt namelijk geen verschil tussen hoe je over de ander denkt en over jezelf, waardoor negativiteit altijd terugslaat op jezelf. Negatief denken is altijd ondermijnend, of het nu op de ander of op jezelf betrekking heeft.
     
  8. Je vreest voortdurend afwijzing
    Perfectionisten hebben de goedkeuring van anderen nodig om zich succesvol te voelen. Die mentaliteit maakt hen kwetsbaar voor afwijzing. Dat kan heel ver gaan, want perfectionisten zijn bang van allerlei zaken, zoals om opslag vragen of hun eigen passies nastreven. Liever doen ze iets wat hen de goedkeuring van anderen oplevert. Daardoor zijn ze vaak minder creatief en wordt hun progressie als persoon vertraagd.

Wil jij je perfectionisme ombuigen naar optimalisme? Met een transformatief Conflict & Lifecoachingtraject help ik jou snel en gemakkelijk de gevaren van perfectionisme voor eens en altijd af te wenden.   

 

Gerelateerde artikelen

Blog: Re-integreren na burn-out? Lees hoe het Lisa Perfectionista vergaat!

 

btn_e-zine

 

Zelfliefde is niet egoïstisch!

20-12-2018 17:49

Als het over liefde gaat, dan denken we al gauw aan onze relaties met anderen. Maar de belangrijkste liefdesrelatie in je leven zou die met jezelf moeten zijn. Gezonde zelfliefde is immers de basis voor meer liefde en gelijkwaardigheid in je relaties met anderen.

 

Maar goed, hoe doe je dat, meer van jezelf houden? En is dat niet egoïstisch?

 

In deze video leg ik uit hoe je kunt herkennen of het om gezonde of om ongezonde zelfliefde gaat. En geef ik een paar tips hoe je - heel eenvoudig en dichtbij - meer liefde en geluk in je leven brengt.    

 

Gerelateerde artikelen

 

Blog: Waar het om gaat. Een kerstverhaal, dec 2017 

Blog: Een vredige kerst: tips om voorbij het verwijt te komen, dec 2014

Blog: Hoe word je gelukkig? sept 2013

btn_e-zine

De ergste pestkop ooit

30-10-2018 16:48

Pesten is een akelig egospel, dat echt overal voor komt. Ook in zachte sector, de Zorg- en Welzijnssector, waar ik werk. Er zijn goede richtlijnen om het tegen te gaan, maar mensen vinden desondanks altijd weer sneaky wegen om de ander te overheersen.

 

In deze video ga ik in op de pestkop, en hoe je die onschadelijk maakt. Het verhaal neemt een onverwachte wending, dus hou je vast...

 

Meer weten over het Vrijplaatstraject dat je afhelpt van de gevolgen van pesten? Kijk dan hier

 

Gerelateerde artikelen

 

Vlog: Omgaan met gevoelens van leegte, jan 2018

Blog: Hoe om te gaan met onoplosbaar conflict (tips), augustus 2016

Blog: Confrontatieangst en hoe je er in 5 stappen van af komt, februari 2016

 

btn_e-zine

Vond je dit artikel de moeite waard? Reageer, like en deel het!  

7 tips als alles tegenzit

7 tips als alles tegenzit
08-06-2018 17:23

Soms lijkt alles tegen te zitten, het ene na het andere gaat mis en je weet even niet meer zo goed wat je moet doen. Je voelt pijn, verdriet, teleurstelling of boosheid en je hebt het zwaar. Onderstaand vind je 7 dingen om te onthouden als je door een lastige periode gaat:

 

1) Pijn is een onderdeel van groei
Soms zorgt het leven ervoor dat deuren worden gesloten omdat het tijd is om verder te gaan. En dat kan goed zijn, want nu worden we gedwongen om de stappen te nemen die we anders nooit zouden nemen. Ga verder en laat hetgeen je pijn heeft gedaan achter je, maar vergeet nooit wat het je heeft geleerd. Dat je worstelt betekent niet dat je faalt. Blijf positief en geduldig, uiteindelijk zullen dingen weer op zijn plek vallen. Laat de pijn toe en ga er niet tegen vechten, het is er toch. Leer van je pijn en laat je pijn je helpen om te groeien als mens.

 

2) Alles in het leven is tijdelijk
Elke keer als het begint te regenen dan stopt het ook weer. Elke keer als je wordt gekwetst dan heel je weer. Na donkere tijden komt weer licht – elke ochtend word je hier weer aan herinnert, maar toch vergeten we het snel. We denken dat donkere dagen voor altijd duren, maar niets duurt voor altijd.

Dus als er nu mooie dingen in je leven gaande zijn, geniet ervan want je weet niet hoe lang het duurt. Als dingen op dit moment slecht zijn, weet dan dat dit niet altijd zo zal zijn. Ook jij krijgt een tweede kans, je moet alleen de kansen grijpen en er het beste van maken.

 

3) Je zorgen maken en klagen helpt niets
De mensen die het meeste klagen, bereiken het minste. Het is altijd beter om een poging te doen en te falen dan om niets te doen. Het is niet over als je hebt verloren, het is over als je niets doet en erover klaagt. Als jij ergens in gelooft moet je blijven proberen. Vandaag spenderen met klagen over gister maakt morgen niet beter. Onderneem actie en leer van het verleden. En wat er ook gebeurd, onthoud dat echt geluk pas komt als je waardeert wat je nu al hebt.

 

4) Je littekens zijn een symbool van je kracht
Schaam je nooit over de littekens die het leven je heeft nagelaten. Een litteken betekent dat de pijn over is en dat de wond is gesloten. Het betekent dat jij je pijn hebt overwonnen, dat je een les geleerd hebt en dat je sterker bent geworden. Sta niet toe dat jouw littekens je tegenhouden, laat ze een een symbool van jouw kracht zijn.

 

5) Elke kleine worsteling is een stap voorruit
Geduld hebben betekent niet altijd dat je afwacht. Het betekent ook dat je positief blijft terwijl je naar je dromen toewerkt en dat je weet dat het het allemaal waard zal zijn. Het betekent misschien teleurstelling en toch weer doorgaan, het betekent eenzaamheid en toch doorzetten. Dus het maakt niet uit hoe hobbelig jouw pad is, elk stapje is er één waar je trots op mag zijn.

 

6) De negativiteit van anderen is niet jouw probleem
Blijf positief wanneer negativiteit je omringt. Glimlach als anderen proberen om je naar beneden te halen. Blijf jezelf, ook als anderen je slecht behandelen. Laat de bitterheid van de ander jou niet veranderen. Mensen doen zelden iets om jou, het gaat om hen. Het is hun onzekerheid, twijfel of teleurstelling. Dus maak je zorgen om jezelf en niet over wat anderen van je denken. Doe wat jou gelukkig maakt!

 

7) Het beste wat je kunt doen is door blijven gaan
Wees niet bang om weer op te staan, om weer te proberen, om weer lief te hebben, om weer te leven, om weer te dromen. Laat een een harde les jouw hart niet verharden. Je leert vaak het meeste van de zwaarste periodes en de grootste fouten. Er zullen momenten zijn waarop alles wat fout kan gaan, fout lijkt te gaan. En je hebt het gevoel dat je helemaal vast zit, maar dit is niet zo! Onthoud dat als je het op wilt geven, soms dingen eerst helemaal fout moeten gaan voordat het goed gaat. Het leven is zwaar, maar jij bent sterker.

 

Dit blog is me uit het hart gegrepen, maar is oorspronkelijk geschreven door Marc Chernoff

 

Gerelateerde artikelen

Blog: Conflictmanagement: 7 tips voor een effectievere aanpak, november 2017

Blog: Conflicthantering: 10 praktische tips, april 2017

Tip! Blog: Hoe om te gaan met onoplosbaar conflict (tips), augustus 2016

 

btn_e-zine

Vond je dit artikel de moeite waard? Reageer, like en deel het!  

Poll voor coaches, vertrouwenspersonen en mediators over coachen bij conflict

Poll voor coaches, vertrouwenspersonen en mediators over coachen bij conflict
15-05-2018 09:59

Yeah, aan het schrijven geslagen!! Over mijn lievelingsthema conflictcoaching. Een boek voor coaches, vertrouwenspersonen en mediators. En ook voor geestelijk verzorgers zal het interessant zijn. 

 

Ik hoor heel graag van jou als je:

- momenteel mensen professioneel helpt met sociale, zakelijke, innerlijke en/of onoplosbare conflicten.

- je klanten een topervaring en duurzaam resultaat wilt geven

 

Waar zou jij graag meer over willen weten om je klanten met een conflict nog beter te kunnen helpen? Ik noem in de poll 10 onderwerpen. Invullen kan anoniem en kost je denk ik 2 minuten. 

 

Klik hier voor de Poll

reacties  0 reacties reageren

Zo beoefen je mindfulness tijdens een ruzie

Zo beoefen je mindfulness tijdens een ruzie
17-04-2018 12:57

'Wat is de relatie tussen conflicthantering en mindfulness?'
Ik kijk mijn opdrachtgever vorsend aan: meent ze het oprecht, of hoor ik iets van irritatie in haar stem? ‘Het lijkt wel het antwoord op elk probleem tegenwoordig’, voegt ze er dan enigszins verontschuldigend aan toe. ‘Ik begrijp de hype niet zo.’

 

Ik laat een stilte vallen, om te voelen of dit het juiste moment is om er op in te gaan. ‘Wil je het echt weten?, vraag ik dan. Ze kijkt me aan en schiet in de lach. ‘You got me’, zegt ze. ‘Okay, toe maar, vertel maar, van jou wil ik het wel horen.’

 

‘Mindfulness houdt in dat je je oordeel laat vallen en je opent voor wat je op dat moment waarneemt. Stel nu je hebt ruzie. Dan kun je er als geoefend mindfulnessbeoefenaar voor kiezen om, in plaats van verder te gaan met het richten van je pijlen op de ander, je in gedachten om te draaien en je aandacht op jezelf te richten. Je stelt je daarbij open voor de agitatie, boosheid, onzekerheid en/of pijn die je voelt en geeft dat erkenning. En je kalmeert jezelf. Daarna pak je het gesprek vanuit die plek in jezelf weer op. Of juist bewust niet. Bijvoorbeeld omdat je voelt dat je onvoldoende gekalmeerd bent. Of omdat je voelt dat het om andere redenen niet het juiste moment is.’

 

‘Mmm, ik snap het’, zegt ze, ‘je laat je minder meeslepen. Maar dat is best wel lastig denk ik.’ ‘Zeker weten’, zeg ik. ‘Daarom zitten mensen dat uren te oefenen op een meditatiekussen. ‘Wat oefenen ze dan precies?’, vraagt ze. Ik vertel haar dat dit in het boeddhisme ‘het temmen van de geest’ wordt genoemd. ‘Dat houdt in dat je een rustig plekje opzoekt, waar je niet afgeleid of gestoord wordt, en dat je dan gaat oefenen met het voortdurend onderbreken van je eigen gedachten. Dus elke keer dat je merkt dat je aan iets zit te denken zeg je tegen jezelf: hé, ik zit weer te denken, en breng je je aandacht terug naar je ademhaling en ontspan je daarin.’

 

’Nogal een saaie bedoening lijkt me’, zegt ze. ‘Zo kun je het betitelen’, zeg ik, ‘maar dat is de manier om je geest tot rust te brengen. Het is verkwikkend. Je neemt een soort van vakantie van jezelf. Van je eigen gedoe. En daarbij: dat oefenen met het loslaten van je eigen (dwingende) gedachten kan erg behulpzaam zijn in je dagelijks leven. Een goede beoefenaar kan steeds gemakkelijker in zijn eigen midden blijven, zijn vrije positie vasthouden, ook op lastige momenten’. ‘Hmm. Got it’, zegt ze. ‘Bedankt!’ Ik zie iets van verraste verwondering in haar gezicht.

 

Gerelateerde artikelen

Blog: Bij jezelf blijven in conflict kan ook een struikelblok zijn!, maart 2015

Blog: Innerlijke vrede: tips om voorbij het verwijt te komen, december 2014

Blog: 5 tips om bij jezelf te blijven tijdens een ruzie, oktober 2014

Artikel: Mindful conflictcoaching  Over hoe wij mindfulness in onze methode geintegreerd hebben, augustus 2014

 

btn_e-zine

Vond je dit artikel de moeite waard? Reageer, like en deel het!  

Kijktip: We werken ons kapot

22-03-2018 18:00

Buschauffeurs hebben geen tijd om te plassen, verpleegkundigen moeten extra diensten draaien en leraren bezwijken onder de administratieve rompslomp. We werken ons massaal kapot en de prijs die we betalen is hoog. Stress en burn-outklachten liggen op de loer. Waarom werken we zo hard als het niet gezond meer is? En is het tij te keren? 

Kruispunt gaat op zoek naar oplossingen voor de werkdruk.

 

Hoofdredacteur Jildou van der Bijl van de populaire glossy LINDA zag onder ogen dat de werkcultuur op haar redactie een mijnenveld was geworden voor het krijgen van een burn-out. Toen de een na de andere werknemer omviel, besloot ze een jaar lang pas op de plaats te maken en haar werknemers geen nieuwe projecten op te leggen.

 

Volgens neuropsycholoog Margriet Sitskoorn leiden al het multi-tasken en de stress tot angstaanjagende gevolgen voor ons brein. Door het snelle schakelen en overbelasten sterven hersencellen af. Sitskoorn, zelf een drukbezette wetenschapper, weet haar eigen werkdruk in toom te houden met strikte leefregels.

 

We werken ons kapot

De angst voor het geven van negatieve feedback doorbreken

06-03-2018 13:56

Vind jij het ook eng om mensen aan te spreken op ongewenst gedrag? Niet gek hoor. In deel 2 van de vlogserie 'Voorbij werkstress en werkdruk' vertel ik hoe het komt dat we daar collectief zo slecht in zijn. Maar gezien de negatieve gevolgen hiervan voor jezelf en de ander is het wenselijk voorbij deze angst te komen. De eerste en dus belangrijkste stap daartoe ligt heel dicht bij! Meer hierover in de video.

 

Duur video: 12 minuten

 

Gerelateerde artikelen

Casus Help, ik durf het conflict niet aan te gaan, mei 2014

Blog Bouw feedback geven rustig op. Vier werkvormen, mrt 2014

Blog Verbindend feedback geven met het Vrijplaats Feedback Tool, dec 2013

Serie Voorbij werkdruk en werkstress 1: Omgaan met gevoelens van leegte, feb 2018

 

btn_e-zine

Vond je dit artikel de moeite waard? Reageer, like en deel het!  

Lente Stadsretraite in Amsterdam van 30 mrt t/m 5 april

Lente Stadsretraite in Amsterdam van 30 mrt t/m 5 april
01-03-2018 13:00

Op retraite in je eigen stad

Voor rust en bezinning hoef je geen duizenden kilometers te reizen, dat kan ook middenin de stad. Heb jij behoefte om het wereldse gewoel even los te laten en naar binnen te keren? ook dit voorjaar coordineer ik weer de Lente Stadsretraite in het mooie Shambhala Meditatie Centrum in Amsterdam!

Een vrij toegankelijk programma

De Stadsretraite is geen officieel programma van Shambhala Centrum Amsterdam, maar het centrum biedt geheel kosteloos de gelegenheid tot mediteren en studeren, zowel voor leden als voor niet-leden. Er is geen boeddhistische leraar aanwezig die lezingen verzorgt, maar wel een meditatie-instructeur die je begeleiding kan bieden in je proces. 

Waarom zo lang achter mekaar mediteren?

Door langer achter elkaar te mediteren kom je dieper in contact met jezelf en ontstaat er meer helderheid in je geest. Je komt erachter wat los mag laten, of juist je aandacht nodig heeft. Je ruimt 'vanzelf' op en schept ruimte voor het nieuwe in je leven. Een echte lente-activiteit dus.  Proberen? Kijk snel in je agenda of je kunt, en kom met ons beoefenen. Je bent van harte welkom. 

Het programma.

Het programma. We mediteren dagelijks van 6 - 8 uur, 9 - 12 uur en 14 - 18 uur, met lichamelijke oefeningen rond 7 uur, een contemplatie rond 11 uur en studie met uitwisseling om 16.30 uur.

Gedeeltelijk deelnemen, bijvoorbeeld een uurtje per dag, of alleen van 6 tot 8 in de ochtend? Geen probleem. Je bent hoe en wanneer dan ook welkom.

Het eten. Ontbijt tussen 8 en 9 uur en warm eten tussen 12 en 14 uur. Om 15.30 uur thee met fruit. De maaltijden zijn in stilte; ervoor en erna mag gesproken worden. Kosten: €2,50 voor het ontbijt en €5 voor het middagmaal en fruit.

Voor wie. Zowel voor leden als niet-leden van het SMCA. Voorwaarde is dat je meditatie-instructie hebt ontvangen. Heb je die niet, dan kan dit tijdens de retraite (na 9.00 uur).

Voor wie niet? Als je een kwetsbare gezondheid hebt (psychisch of lichamelijk), doe het dan rustig aan. Heb je twijfels over deelname, overleg van tevoren met mij.

Kosten. Als je regelmatig komt waarderen we het zeer als je af en toe wat in de donatiepot stopt.

Adres en contact informatie

Shambhala Meditatie Centrum Amsterdam

1e Jacob van Campenstraat 4

1072 BE Amsterdam

Telefoon (020) 679 4753

Telefoon coordinator: 06 3040 3330 

  

Openbaar vervoer

Neem vanaf centraal station tram 16 of 24 en stap uit bij halte Stadhouderskade (Marie Heinekenplein). Ga de eerste straat rechtsaf (Eerste Jacob van Campenstraat). Aan het einde van de straat ziet u het Shambhala-centrum aan de linkerkant.

Tags: meditatie
reacties  0 reacties reageren

Giga stijging verzuimkosten in de Zorg door bezuinigingen 2013-2017

Giga stijging verzuimkosten in de Zorg door bezuinigingen 2013-2017
21-02-2018 21:32

‘Door ziekteverzuim lekt half miljard weg uit de zorg’ kopte Trouw vanochtend. Kwamen de zorgkosten in 2013 nog uit op 2,75 miljard, in 2017 liepen ze op tot 3,31 miljard. Als directe verantwoordelijke hiervoor wordt gewezen naar het vorige kabinet, dat grootschalige bezuinigingen combineerde met grootschalige hervormingen. Een combinatie waar volgens gezondheidseconoom Guus Schrijvers vaak genoeg tegen gewaarschuwd is, om dit vooral niet tegelijkertijd te doen.

Langdurig verzuim oorzaak stijging kosten

Vorig jaar zat dus bijna 6% van verpleegkundigen, artsen, therapeuten, psychologen en ander zorgpersoneel ziek thuis, wat 16% meer is dan in 2013. De stijging komt bijna geheel uit de hoek van het langdurige verzuim: van medewerkers die drie maanden tot een jaar thuiszitten, vanwege klachten door de hoge werkdruk. Trouw berekende op basis van cijfers van Vernet Verzuimnetwerk en Pensioenfonds PFZW dat het langdurige verzuim de sector alleen al in 2017, 567 miljoen euro kostte. Dit is €4800 per fte (voltijdbaan). €4800!! Stel je voor dat je dat bedrag per werknemer had om leuke dingen mee te doen. 

Bezuinigingen oorzaak stijging langdurig verzuim

Zorgorganisaties zelf wijzen volgens onderzoeksbureau Vernet nadrukkelijk de bezuinigingen aan als oorzaak voor de toegenomen werkstress. Volgens hen leidden deze tot:
- angst voor baanverlies (tienduizenden zorgmedewerkers verloren hun baan)
- complexere zorg (omdat mensen langer thuis moeten blijven en pas opgenomen worden als ze heel veel zorg nodig hebben) en
- hogere werkdruk omdat zieke collega’s niet vervangen (kunnen) worden. Dit laatste geldt vooral in de verpleeghuiszorg.

De waarheid incasseren

Vernet noemt het langdurige verzuim door hoge werkdruk ‘beïnvloedbaar verzuim’. Beinvloedbaar, omdat hoge werkdruk te voorkomen zou zijn. Ik vraag me af of dit een juiste gevolgtrekking is. Zorgorganisaties hebben, om de bezuinigingen op te vangen, het allerhoogste gevraagd van de medewerkers, maar op een gegeven moment is de rek er uit en zijn de gevolgen onvermijdelijk. Ik denk dat we dat nu maar eens even moeten incasseren.

Als je te veel vraagt zijn de logische gevolgen: meer conflicten op de werkvloer, meer fouten en dus meer ziekteverzuim. Wij mensen zijn immers geen machines.

Werkstress in hoge mate conflictgerelateerd

Aangezien (innerlijk) conflict een zeer belangrijke factor speelt bij het ontstaan van werkstress is dit misschien een goed moment om de gouden tips voor conflictmanagement uit het eerder gepubliceerde artikel Conflict in de Zorg? 7 tips voor een effectievere aanpak te memoreren: 


1) Open je mind voor conflicten, alleen dan kun je ze benutten
2) Let niet zozeer op conflictsignalen, als wel op signalen van conflictvermijding
3) Geef iedereen in het team een signaleeropdracht
4) Ondersteun betrokkenen het conflict zelf op te lossen
5) Bekrachtig dat medewerkers weliswaar niet gelijk, maar wel gelijkwaardig zijn
6) Ontwikkel een helder conflictbeleid
7) Weet welke interventie je wanneer inzet (en bespaar daarmee veel geld en ellende)

 

Gerelateerde blogs

 

Blog: Drie adviezen om psychosociale arbeidsbelasting terug te dringen in de Zorg, januari 2016

Nieuwsfeit: Verzuimkosten psychosociale arbeidsbelasting ruim 2 miljard (+ factsheet TNO over psa), november 2014
Blog: Massaontslag. Hoe ga je er mee om als het je treft?, juni 2014

 

btn_e-zine

Vond je dit artikel de moeite waard? Reageer, like en deel het!  

reacties  0 reacties reageren