Blog van een conflictbegeleider

De kosten van PSA zijn gemakkelijk terug te dringen

09-08-2019 14:52

Al jaren is psychosociale arbeidsbelasting één van de belangrijkste arbeidsrisico’s. Uit de Arbobalans 2018 opgesteld door TNO blijkt dat PSA 50% van de werkgerelateerde verzuimgevallen veroorzaakt en 57% van de werkgerelateerde verzuimdagen. Maar de kosten van PSA zijn gemakkelijker terug te dringen dan je denkt.

 

Het tijdig inzetten van conflictcoaching zou een gigantische stap voorwaarts zijn bij het tackelen van alle werkdruk- en werkstressgerelateerde verzuim, met een groots kostenbesparend effect!

De oorzaak van het probleem 

Carrying-Weight-2 PSA = werkdruk en werkstress door CONFLICT!
Intimidatie, agressie, pesten en werkdruk zijn mede het gevolg van het onvermogen van mensen om een halt toe te roepen aan grensoverschrijdend gedrag. Het gevolg van conflictvermijding dus! Waar vechtersbazen de strijd beginnen, houden conflictmijders deze in stand. Conflictvermijding - het niet stellen van heldere grenzen uit angst voor de confrontatie met de ander - is dan ook een veel groter en destructiever probleem op de werkvloer dan openlijke agressie en conflict. Conflictvermijding is de bron van zo goed als alle spanningsklachten, veel psychische problemen, massa's sociale problemen, alsook van een hoop loopbaanproblemen. 

Geldt die neiging tot conflictvermijding alleen voor laagopgeleiden?

Nee! Absoluut niet! Uit onderzoek (Heins, 2017) bleek al eerder dat zowel laag- als hoogopgeleide mensen ongelooflijk veel moeite hebben met aanspreken en conflicthantering. En deze Arbobalans uit 2018 toont aan dat verzuim door PSA niet alleen vaker voorkomt bij de hogere salarissen, maar dat het verzuim ook nog eens langer duurt bij deze groep! (Waardoor de kosten van PSA op 62% van de totale verzuimkosten uitkomen!) Assertiviteit wordt niet bepaald door iemands cognitieve vermogens / opleidingsniveau, maar door de mate waarin iemand grip heeft op zijn (onderliggende) emoties (emotionele gezondheid).   

Tips voor leidinggevenden, casemanagers, HR personeel, bedrijfsartsen etc 

Tip 1) informeer standaard ook naar ‘het conflict achter de vraag’ ipv je alleen te oriënteren op 'de vraag achter de vraag'. Gewoon door te vragen: “Ervaar je hier innerlijk een conflict bij?” Of benoem het conflict dat je hoort in het probleem dat iemand formuleert. Dat brengt de medewerker/je cliënt vaak sneller bij het echte probleem.

Tip 2) verwijs eerst naar een conflictcoach voordat je naar een mediator verwijst! Een conflictcoach kan op een veel persoonlijker en dieper niveau helpen de emotionele angel uit het conflict te halen en helpt de medewerker verantwoordelijkheid te nemen voor zijn eigen aandeel, alsook voor het oplossen ipv uitvechten van het probleem. Het bevordert het oplossingsproces, danwel het op een positieve manier afscheid nemen. Wil iemand na de conflictcoaching alsnog afscheid nemen, dan kan dit vaak simpelweg met een vaststellingsovereenkomst afgehandeld worden. 

Waar het mis gaat met mediation

middelvinger Laat ik voorop stellen dat ik niks tegen mediation heb! Het is een goed idee, kan prima werken en is vaak te verkiezen boven een juridische procedure. Maar niet als de emoties te hoog opgelopen zijn. Dan mislukken mediations regelmatig en moet er alsnog een juridische procedure opgestart worden. Voor mediation dienen partijen on speaking terms te zijn en voldoende grip op hun emoties te hebben. Met die voorwaarden wordt te weinig rekening gehouden door verwijzers. De getalenteerden kunnen een heel eind komen met top-notch gesprekstechnieken, maar binnen het mediationproces is geen ruimte voor het tackelen van de onbewuste lagen. Dat vergt een andere setting. 

De voordelen van conflictcoaching t.o.v. een mediator inschakelen

1) de medewerker heeft er veel meer aan. Leert meer over zichzelf, verbetert zijn conflictvaardigheden (zijn eigen aandeel zien, verantwoordelijkheid nemen, grenzen stellen, kansen zien, goed communiceren, loslaten) en groeit door het op een positieve manier voor zichzelf opkomen in zijn zelfvertrouwen en persoonlijke ontwikkeling.
2) het is beter voor de organisatie. Door mama erbij te roepen (de leidinggevende, HR, de mediator) om het lastige gesprek in goede banen te leiden, help je de medewerker niet heus. Geef je medewerker een hengel ipv een vis, dat scheelt ook anderen tijd en energie. Assertieve medewerkers die op een positieve manier problemen signaleren en oppakken zijn een vermogen waard in een organisatie! Het zijn creatieve, verbindende krachten die mede zorgen dragen voor een gezond bedrijfsklimaat. Sterke, gezonde medewerkers zorgen voor sterke, gezonde organisaties.  
3) het is goedkoper dan mediation (ca €1000), en geeft een hoger return on investment

 

Meer weten over transformatieve conflictcoaching? Check dit traject.

 
© Alexandra van Smoorenburg, De Vrijplaatscoach
 
reacties  0 reacties reageren